Mistä apua?
Satakunnan hyvinvointialue – Yhteydenotot terveyspalveluihin:
- Terveyteen liittyvissä asioissa ota ensisijaisesti yhteyttä omaan hoitajaan tai lähetä viesti terveysasemalle sähköisesti. Jos nämä eivät ole mahdollisia, soita terveysasemasi ajanvarausnumeroon. Puhelut voivat ohjautua takaisinsoittoon. Terveysasemasi yhteystiedot löydät osoitteesta www.sata.fi.
- Hätätilanteessa soita aina numeroon 112.
- Päivystysasioissa soita päivystysapunumeroon 116 117 ennen päivystykseen lähtemistä.
- Hyvinvointialueen palvelunumero on 0100 2244, ja soittaminen on maksutonta alueen asukkaille. Tähän numeroon voi soittaa, jos et tiedä, mihin olla yhteydessä. Muut palvelunumerot löytyvät myös osoitteesta www.sata.fi.


Hätänumero 112 – Soita kiireellisissä tilanteissa
Soita 112 aina, kun olet todellisessa hätätilanteessa, jossa hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön turvallisuus on uhattuna tai vaarassa.
Kun soitat hätänumeroon 112:
- Vastaa selkeästi kysymyksiin.
- Noudata annettuja ohjeita.
- Lopeta puhelu vasta, kun saat siihen luvan.
Mikä on hätänumero 112?
- Suomessa käytetään vain 112 hätänumeroa.
- 112 toimii kaikissa EU-maissa.
- Soita 112 maksutta mistä tahansa puhelimesta ilman suuntanumeroa.
- Voit soittaa myös ulkomaisesta matkapuhelinliittymästä ilman suuntanumeroa.
Ulkomailla ollessasi:
- Soitto ohjautuu paikalliseen hätäkeskukseen. Jos et ole EU-maassa, selvitä matkakohteen hätänumerot etukäteen.
Jos linja on ruuhkautunut:
- Älä sulje puhelinta. Odota hetki, kunnes puhelu yhdistyy.
Muistisääntö:
- Kiireellinen hätätilanne?
- Soita 112.
- Vastaa kysymyksiin.
(Lähde: 112.fi)